1:a träffen med det nya föräldrarnätverket i Danderyd

Kort redovisning om vår första träff den 7/5

Av 18 anmälda blev vi tillslut 11 men är antalet uppe i 25 föräldrar som vill vara med i nätverket. Jättekul tycker jag. Behovet verkar vara stort.

Vad pratade vi om?

Jag inledde med att prata om dyslexi och språkstörning samt om varför jag startar ett nätverk i Danderyd. Berättade även om vilka positiva reaktioner och respons jag fått av föräldrar, förskollärare, lärare, specialpedagoger, logopeder, rektorer och kommunens ansvariga som även hjälp till att sprida informationen vidare om bloggen och om nätverket vidare och som sagt att de även vill medverka på träffarna. Jag tror på ett samarbete och ett erfarenhetsutbyte med alla inblandade kring barnet. Berättade också att vi kommer försöka ordna föreläsningar och nätverksträffar med olika teman inom nätverkets ramar.

Sofie Wikström, Talknuten berättade om Talknutens verksamhet och gick sedan in mer på språkstörning och barnets språkutvecklingstrappa och vad en språkstörning är. Se gärna http://www.sprakstorning.org/om.shtml


Det blev många härliga diskussioner och alla bidrog med olika inlägg.  Det uttrycktes också att det fanns ett stort behov att fortsätta att ses.

I höst när skolorna startar planeras ett möte.  Återkommer med datum och lokal.
Vill du få mer information, titta på bloggen. Alla som har anmält sig till nätverket får ett e-postmeddelande när datumet är fastställt.

Vill du gå med i nätverket?
Maila [email protected]


Vad mer nu i vår?

16-17/5
Dyslexikonferens i Sundsvall
som arrangeras av Svenska dyslexiföreningen. Mer information finner du på deras hemsida. Jag håller just på att packa väskorna för jag åker upp dit i morgon.

30/5 Dysleximässa, Ängkärrskolan, Solna. Kl 10-16
Den första och enda grundskola för elever med dyslexi. Se deras hemsida för mer information om dagen.

Nytt material för barn med språkstörning
En logoped Anna-Karin Arnard har utvecklat språkpåsar i glada färger för träning av språket. Se Språkamera för mer information.

Trevlig sommar!
Agneta
image4
Ta det lugnt i sommar!


Kommentarer
Postat av: Fredrik Andersson

Det finns en söktjänst med utbildningar inom området du diskuterar i din blogg. http://www.skolledarutbildningar.se. dessa frågor är återkommande i skoväsendet och det finns många bra utbildningar. Kika gärna. Söker du eller någon bekant vidareutbildning för kika på www.utbildning.se

2008-05-15 @ 11:23:57
URL: http://www.utbildning.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0