Hur är det att ha dyslexi?

  • Hur är det att läsa texter när man har dysexi?
  • Vad händer med orden?
  • Vad händer med ögonens rörelser?
  • Alla vet ju vad dyslexi är! Stämmer det verkligen?
  • Hur uppfattas barn med dyslexi? Vad får de ofta höra?
Klippen nedan ger dig svar på dessa frågor.
Titta på flimklippet nedan och se det som en dyslektiker upplever när de läser. Avkodningen är mycket svår att få automatiserad. Bokstäverna hoppar, ögonen byter rad mm. Men kom ihåg att dyslexin är olika för varje individ.




Alla vet väl vad dyslexi är, eller stämmer inte det?

Tecknat klipp som visar på bristande kunskap och bristande förståelse för elever som har dyslexi. Tvyärr får barnen höra att de är lata, inte är närvarande i rummet, att de borde lägga mer tid på läxor och anstränga sig mer.
Det är alltid barnet som det är "fel" på. Ansvaret läggs ofta på barnet. Man måste komma ihåg att alla barn är unika och så även deras behov.
Fokus borde även i skolan ligga på vad lärarna i klassrummet och övrig personal kan göra för att förstå barnet bättre. Frågorna nedan bör varje lärare och personal och andra kring barnet ställa sig.
  • Vad kan jag som pedagog göra för att ändra mitt sätt att undervisa?
  • Vad kan jag göra för att barnet skall tillgodogöra sig undervisningen?
  • Vad kan jag göra för att individanpassa för just det här barnet?
  • Var kan jag integrera lärverktyg och framför allt lära mig lärverktygen så de blir en naturlig del i undervisningen?
  • Talsyntes är t ex ett suveränt lärverktyg för alla barn oavsett om de har dyslexi eller inte.
  • Uppmuntra alla barn att läsa med öronen likväl som att läsa texter i böcker
Kom ihåg att många människor som är kända och har dyslexi har lyckats efter skolan med sina karriärer. Det finns hopp för alla! Hitta det du är bra på och utveckla din styrka!


Tyvärr möts våra barn med ydslexi alldeles för ofta av bristande kunskap och förståelse


Lär dig mer om vad dyslexi är i detta klipp.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0