Tecken som stöd - TAKK/TSS

TSS/TAKK
Används för att förstärka ord genom att teckna ordet samtidigt som man säger ordet.
TSS är inte det teckenspråk som de hörselskadade eller döva använder eftersom de ofta tecknar hela meningar (förkortade). TSS underlätta kommunikationen med barn som har språkstörning genom att förtydliga vissa ord. 

Varför ska jag som förälder lära mig och hur kan jag använda TSS?
Vi började lära oss tecken som stöd när han var ca 4 år och då främst för att förstå varandra med vardagsorden då hans uttal var otydligt. När de är små kan tecken vara ett sätt att tydligt förstå varandra och undvika kommunikationsmissar.

Nu är han 9 år men jag använder TSS fortfarande men då främst alfabetet när min son gör läs- och skrivläxor för att tydliggöra vokaler och ibland konsonanter. Han blandrar lätt ihop e och i, då tecknar jag den korrekta bokstaven samtidigt som jag säger bokstaven. När han skriver kan han fråga genom att säga och visa bokstaven som han vill checka av både då han sitter vid datorn eller skriver för hand. Ett bra sätt att förtydliga bokstäver som kan vara svåra att höra och skriva mao.


Tecken CD
MeraKom TSS tecken CD innehåller över 1600 ord. Med enkla navigationer och sökfält kan du snabbt se hur man deet ord just du letar efter. www.merakom.se

Tecken som stöd -bok
Annika Elfstedt, MeraKom, TSS
Nybörjarbok Lär dig grunderna och vardagsnäratecken.www.merakom.se

Kommentarer
Postat av: Lova

För en gångs skull lärde jag mig något genom att läsa en blogg. Det är inte alltid man gör det direkt, tack för att du lägger ner din tid på att blogga :).

2011-05-07 @ 18:52:19
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0