SPSM - artikel om skräddarsydd utbildning

SPSM - läs artikeln

Lärande exempel

Skräddarsydd utbildning för varje elev

Catharina Eyerman och Viktor jobbar med matte i en del av klassrummet.

Eleverna i klass 5-7 fyller rummet med energi när de funderar över ett mattetal. På frågan om någon kan tänka sig att gå upp till tavlan och lösa talet inför kamraterna åker flera händer upp. Denna dag går turen till Daniel.

Daniel går fram och löser målmedvetet mattetalet. Han vet nämligen att han kan och han vet också att på Barsebäcks Montessoriskola är det viktigaste att försöka.
– Vi jobbar mycket med att eleverna ska lära sig att det är bättre att komma till en gemensam lösning än att ha ett färdigt svar, säger Catharina Eyerman, som är rektor på skolan.


Öppna sinnen och egna scheman


Varje vecka får alla individuella scheman som är skräddarsydda till att passa förväntningarna på varje enskild elev efter dennes förutsättningar.
– Alla elever som går hos oss får lära sig att alla är unika och att alla har olika starka och svaga sidor. Ligger en elev längre fram än kursplanen i ett ämne så löser man det genom att lotsa den eleven vidare i sin kunskapsprocess, behöver man istället extra stöd så arbetar vi med det, förklarar Katarina Håkansson, som är specialpedagog och lärare.


Gemensam planering


Skoldagarna börjar med en samling där klassen tillsammans tittar på hur dagen kommer att se ut. I de äldre klasserna skrivs dagsschemat på tavlan – och i samtliga årskurser används Pictogram för att synliggöra schemat – det ger en enkelhet och tydlighet för alla.
– Vi har även börjat jobba med tecken tillsammans med de äldre eleverna. Det är en förbättring som Victor har fört med sig, berättar Sara Rönnmar, som är lärare.
Viktor, som precis har börjat i klassen, har Downs syndrom och använder tecken som stöd.


Hjälpmedel för alla


Kompensatoriska hjälpmedel är till för vem som helst. Exempelvis har samtliga datorer på skolan alla dyslektiska verktyg installerade.
– Det gagnar alla. Vi använder de verktyg som behövs för att eleverna ska nå målen, förklarar Catarina. Ser vi ett behov inventerar vi våra egna resurser och ser vad som behöver göras. Klarar vi det inte själva tar vi hjälp utifrån, avslutar hon.


 Fakta:

Barsebäcks Montessoriskola omfattar fritids, förskola och grundskola och har för närvarande cirka 130 elever. I varje grupp finns cirka 20 elever varav i genomsnitt 3-4 elever behöver särskilt stöd.

Daniel är ett fingerat namn.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0