Anpassad undervisning för barn med språkstörning i Stocksundsskolan, Danderyd

Barn med språkstörning i andra kommuner
Kommuner hanterar språkstörning på olika sätt. En del kommuner blandar alla tänkbara barn med olika diagnoser. Det kan vara FAS, ADHD, Asbergers, språkstörning i kombination med andra diagnoser och även barn med kombinations svårigheter (flera diagnoser) och barn med enbart språkstörning. Barnen går ibland i  en liten  grupp. Oftast är det en vanlig klasslärare utan kompetens om dessa funktionsnedsättningarna som ta hand om klassen. Hur kan man från något håll kunna begära att en lärare skall kunna alla dessa funktionshinder, ha förståelse för dessa alla olika funktionshinder och att utifrån det kunna anpassa undervisningen efter barnens individuella behov? Hur kan man pedagogiskt arbeta med utåtagerande-, inåtagerande- och barn som behöver språklig stimulans i samma grupp? För mig är det en gåta. Det handlar definitivt inte om en bra kvalité utan om snarare förvaring och att kommunerna inte tar sitt ansvar för dessa elever.

Dessa föräldrar och barn är självklart inte nöjda. De känner bl a att det är oro i klassen, aldrig arbetsro, barnens behov är så olika, deras barn får inte den intellektuella utmaning i skolan de önskar och behöver. De är även oroliga för hur barnen skall klara fortsatt skolgång. Barn med språkstörning behöver få språklig stimulans och det är svårt att få om de går i en grupp med barn som har inåtvänd problematik.

Andra kommuner löser detta med att ge ett barn med språkstörning en assistent som i de flesta fall inte har någon som helst kompetsen inom språkstörning. Det är verkligen synd om barnen! För mig är det en gåta att föräldrar godkänner detta alternativ.

Danderyds Kommun - Stocksundsskolan

Vår yngsta son som har språkstörning går i Stocksundsskolan. Han går i en vanlig klass med 23 elever. Förskoleläraren arbetar mycket med bilder och hon tillsammans med fritidsledaren och Tal & Språk personalen använder tecken som stöd. De går även en kurs i tecken som stöd som kommunen ordnat på Danderyds Sjukhus hos logopederna där. Jag är tacksam för att vi bor i en kommun som kan erbjuda en tal & språkgrupp för barn med språkstörning. I tal & språkgruppen finns en logoped, en förskollärare och två specialpedagoger som arbetar tillsammans med barnen. De finns placerade i ett eget hus på skolgården dit barnen går under dagen. Dessutom är tal & språkpersonalen med ute i klasserna och arbetar i klassen med barnen, vilket gör att detta är en mycket bra verksamhet som stärker barnen socialt i gruppen då språkliga missförstånd direkt kan hanteras. Barnen smälter in i klassen.

Min son trivs jättebra och vi är jättenöjda. Han börjar alltid kl 8 10 går direkt till Tal & språk. Slutar där innan kl 9 så att han alltid är med i sin klass. Ibland blir det även ett extra pass på eftermiddagen då ordinarie lektioner är slut. Vi är jättenöjda. Han lärde sig läsa innan jul. Han får även extra hjälp och utmaning med matematiken då han är duktig i matte och ligger på en nivå över sin åldersgrupp. Anpassning år båda hållen med andra ord - det är så jag vill att skolan skall fungera.

Jag skriver detta för jag vill gärna att flera föräldrar och framförallt barn skall få ta del av denna verksamhet och de duktiga pedagogerna och logopeden som finns på Stocksundsskolan. Från kommunen är uppdraget i Stocksundsskolan att man skall arbeta med barn i förskoleklass till årskurs 3. Det finns mig veterligen tio platser för barn med tal- och språkförsening i Stocksundsskolan.

Jag vill gärna att fler barn och föräldrar vår information om deras verksamhet och får möjlighet att söka dit.

Mer info: http://www.stocksundsskolan.se/New/stocksundsskolan/stocksundsskolan.htm

Det finns även kommuner idag som funderar att införa samma system med denna integration som Stocksundsskolan har. De ser Stocksundsskolans verksamhet som ett föredöme för hur en utmärkt fungerande verksamhet är upplagd för dessa barn.


Jag skriver detta för jag vill gärna att flera föräldrar och framförallt barn skall få ta del av denna verksamhet och de duktiga pedagogerna och logopeden som finns på Stocksundsskolan. Från kommunen är uppdraget i Stocksundsskolan att man skall arbeta med barn i förskoleklass till årskurs 3. Det finns mig veterligen tio platser för barn med tal- och språkförsening i Stocksundsskolan.

Jag vill gärna att fler barn och föräldrar vår information om deras verksamhet och får möjlighet att söka dit.


Mer info: http://www.stocksundsskolan.se/New/stocksundsskolan/stocksundsskolan.htm


Tal & språk på Stocksundsskolan tar emot barn med talförsening/tal- och

språkstörning från Förskoleklass till årskurs 3.

Barnen får 2 timmar individuell/grupp-träning i Tal & Språkgruppen varje dag
och följer i övrigt undervisningen i ordinarie klasser.

Här arbetar förskollärare, logoped samt specialpedagog.

Vill Du veta mer?
Kontakta:
[email protected]


http://www.stocksundsskolan.se/New/stocksundsskolan/stocksundsskolan.htm


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0