FDB har kartlagt stöd till elever

 

Kunskapslotteri i kommunerna

För elever med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi har skolan blivit som ett lotteri.

Enligt en ny rapport varierar stödet till elever med särskilda behov mellan kommuner, och mellan skolor i samma kommun. Det betyder att alla elever inte har samma grundläggande möjligheter att lära sig att läsa och skriva.

 

Demoskop har på uppdrag av Föräldraföreningen för Dyslektiska Barn FDB, Dyslexiförbundet FMLS och Inläsningstjänst AB kartlagt kommunernas hantering av stöd till elever läs- och skrivsvårigheter/dyslexi. 

 

Elevernas möjligheter beror helt på vilken skola de hamnar i och vilken lärare de får. Stödet till elever med särskilda behov varierar mellan kommuner, och mellan skolor i samma kommun. Det behövs tydlighet och enhetlighet – nu. Alla måste få samma grundläggande möjligheter att lära sig att läsa och skriva.

 

Läs vår debattartikel i Svd/Brännpunkt

  

Demoskops rapport - Kommunernas hantering av läs- och skrivsvårigheter

TV4 Nyheter gjorde inslag av debattartikeln och kommunundersökningen.

 

 Följ FDB -på Facebook: Dyslexi – föräldraföreningen för Dyslektiska Barn

 

 Hjälp till att sprida information om kommunundersökningen och att hålla debatten i gång. Tipsa om  till så många som möjligt www.fdb.nu

 Källa: www.fdb.nu


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0