Artikel i Afsasi nytt, nr 03 2009, om nätverkens betydelse för oss föräldrar


Nätverken för föräldrar – en källa för krafthämtning 
När vi som föräldrar fick besked om att vårt barn hade språkstörning kändes det tungt. Vi visste och kunde ingenting om språkstörning. Massor av frågor snurrade runt i huvudet som surrande bin kring en söt dryck. Vad innebär detta? Går det över? Hur kommer det påverka hans liv? Hur kommer han klara skolgången? Vad behöver vi göra som föräldrar för att på bästa sätt hjälpa vårt barn? Var kan jag få information? Var kan jag lära mig mer om detta?

En stor sorg tog mycket kraft av mig, den första tiden. På sjukhuset uppmanades vi av logopeden att lära oss tecken som stöd, TAKK. Jag frågade om det fanns en kurs jag kunde gå men de arrangerade inga kurser. Istället blev jag rekommenderad att köpa en CD innehållande en teckenstödskurs, vilket jag inte gjorde utan jag valde att hitta andra lösningar.

Förutom sorgen fanns en känsla av ensamhet. När man gång på gång stötte på patrull istället för att få reda på bra fungerade lösningar så kändes det ännu tyngre. Ja, så här efteråt kan jag bara konstatera att det hände flera onödiga händelser på vägen som vi hade sluppit om det funnits rätt information, en föräldrautbildning och en bra strukturerad och fungerande servicenivå på vägen och om vi fått information om föräldranätverk. Att erbjuda en föräldrautbildning så fort som möjligt borde vara en självklarhet för landstinget och/eller kommunen. Den informationen vi fick var väldigt spridd och inte samlad. Jag tackar för att vi idag kan söka information via internet som är och har varit en viktig informationskälla. I föräldrautbildningar och på talklinikerna bör föräldrar få information om nätverk med andra föräldrar. Det måste framgå hur viktigt det är att möta andra föräldrar i samma situation.


Vikten av ett föräldranätverk är att du slipper känna dig ensam. Du får möjlighet att dela med dig av både solskens historier och tråkiga händelser. Du kan diskutera all tid du lagt ner på att kämpa för ditt barn och du kan jämföra det med andra föräldrars nedlagda tid och utfall. Många föräldrar har varit nära att gå in i väggen eller har varit sjukskrivna både under korta och långa perioder vilket gör att det är en viktig fråga att lyfta fram och diskutera. Våra gemensamma erfarenheter delas och du kan få distans till händelser som gjort dig frustrerad, upprörd, ledsen och arg eller t o m glad.

 I föräldranätverket diskuterar vi hur vardagen fungerar. Hur vi praktiskt löst informationsflödet i förskolan, skolan, till beslutsfattare, på fritiden och till andra som möter barnet. Våra erfarenheter i föräldragruppen visar att okunskapen är stor då det gäller språkstörning. Ett bra och enkelt sätt att sprida information är att använda informationsmaterialet (en A4-sida) ”Om Patrik” som Specialpedagogiska skolmyndigheten har och som enkelt kan laddas ner i pdf-format. Den tillsammans med en egen skriven sida om det egna barnet är något vi ofta använder när vi vill sprida information om språkstörning och skicka till berörda personer. Information om hjälpmedel som används delger vi också varandra i nätverket.

Variationer och olikheter är också något som diskuteras. Det har b la visat sig att skola och kommuner löser barnens vardag olika i skolmiljön genom att: 

  • antal barn per klass varierar
  • språkgrupp eller språkklass erbjuds bara i vissa kommuner
  • det finns klasser med barn med flera olika funktionsnedsättningar i samma klass
  • tillgång till kompensatoriska hjälpmedel varierar kraftigt, mm.

 Ja, det varierar väldigt mycket mellan olika kommuner men även inom samma kommun och t o m inom samma skola i parallella klasser kan skillnaden vara stor för hur våra barn bemöts och hur deras vardag ser ut i skolan. Engagerad personal inom skola med intresse för att lära om språkstörning och vilja att arbeta med våra barn är avgörande för hur våra barn trivs, vilken hjälp de får och vad resultatet av våra barns skolgång blir. Som förälder är det viktigt att få dela med sig av sina erfarenheter, att få ta till sig andras erfarenheter och framför allt få ny kraft att orka kämpa för sitt barns rättigheter.  Föräldranätverken är en källa till att få förnyad kraft och få påfyllnad och erfarenhetsutbyte.

På Talknutens hemsida finner du mer information om nätverken som finns runt om i Sverige. www.afasi.se rubrik Talknuten

Välkommen!

Agneta Nilsson, [email protected]
Förälder till fyra pojkarNätverk i Stockholm för föräldrar som har barn med språkstörning (ålder 4-17 år)Har startat upp nätverk i Danderyd för föräldrar som har barn med språkstörning och dyslexiDriver bloggen http://talosprak.blogg.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0