Ny bok - ger stöd till lärare som har elever med språkstörning

P R E S S M E D D E L A N D E

Känslan att få lyckas är en häftig upplevelse!

Ny bok ger stöd till lärare som har elever med språkstörning

I den nyutkomna boken Språkstörning - en pedagogisk utmaning ger författaren Eva Carlberg Eriksson många konkreta förslag på hur lärare ska kunna ge elever med språkstörning upplevelsen av att få lyckas i skolan - inte bara någon gång ibland, utan helst på varje lektion.

-Det tar lång tid innan man som lärare verkligen förstår hela bredden av denna mångfacetterade funktionsnedsättning. Förhoppningsvis kan metodboken vara en genväg till ökad förståelse och ge stöd och vägledning i arbetet, säger Eva Carlberg Eriksson.

Lärare ställs inför stora krav på kunnande och flexibilitet när de arbetar med elever med språkstörning. Elever med språkstörning behöver en god lärandemiljö med mycket visuellt stöd. I boken tas traditionella skolämnen, alternativa verktyg och olika sätt att kommunicera upp. Läsaren får följa med på ett antal lektioner och tillsammans med författaren fundera över vad som var bra och vad som kunde gjorts bättre.


Boken vänder sig främst till lärare som möter tonårselever med språkstörning, men kan även med fördel läsas av andra i elevens närhet.

Mycket av innehållet kan också användas i arbete med yngre elever.

Författaren Eva Carlberg Eriksson är speciallärare och har många års erfarenhet av elever med språkstörning. Hon arbetar på Hällsboskolan som är en statlig specialskola för elever med grav språkstörning. Skolan är nära knuten till Resurscenter tal och språk. Både skolan och resurscentret tillhör Specialpedagogiska skolmyndigheten.

Ytterligare information:
 
Eva Carlberg Eriksson : författare, Specialpedagogiska skolmyndigheten,
Telefon: 070-483 30 51 E-post: [email protected]

Anders Nordin:Avdelningschef Nationella resursen, Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Telefon: 010 - 473 60 36 E-post: [email protected]


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0