Hur är det att ha dyslexi?
- Hur är det att läsa texter när man har dysexi?
- Vad händer med orden?
- Vad händer med ögonens rörelser?
- Alla vet ju vad dyslexi är! Stämmer det verkligen?
- Hur uppfattas barn med dyslexi? Vad får de ofta höra?
Alla vet väl vad dyslexi är, eller stämmer inte det?
Tecknat klipp som visar på bristande kunskap och bristande förståelse för elever som har dyslexi. Tvyärr får barnen höra att de är lata, inte är närvarande i rummet, att de borde lägga mer tid på läxor och anstränga sig mer.
- Vad kan jag som pedagog göra för att ändra mitt sätt att undervisa?
- Vad kan jag göra för att barnet skall tillgodogöra sig undervisningen?
- Vad kan jag göra för att individanpassa för just det här barnet?
- Var kan jag integrera lärverktyg och framför allt lära mig lärverktygen så de blir en naturlig del i undervisningen?
- Talsyntes är t ex ett suveränt lärverktyg för alla barn oavsett om de har dyslexi eller inte.
- Uppmuntra alla barn att läsa med öronen likväl som att läsa texter i böcker
Tyvärr möts våra barn med ydslexi alldeles för ofta av bristande kunskap och förståelse
Lär dig mer om vad dyslexi är i detta klipp.
Filmklipp om hjälpmedel
Filmklipp om hjälpmedel för funktionsnedsatta
Programmerare får lära sig vilka hjälpmedel som finns för att kunna utveckla bättre hemsidor för funktionsnedsatta.
Rätt att tala, vett att lyssna - UR:s nya sajt
Träna dig i att tala!
Redan för 2400 år sedan var retoriken ett erkänt ämne av stor betydelse. Aristoteles, en av dem som betytt mest för tillkomsten av ämnet retorik, gjorde följande definition: "Retorik är konsten att vad det än gäller finna det som är bäst ägnat att övertyga". Läs mer om retorikens historia
Här finns en uppsjö av program inom retorikämnet med tyngdpunkten på barn och unga i grundskolan och gymnasiet. Några exempel
Dessutom finns tips från retorikexperter, inspirerande tal, lärarhandledning, övningar och arbetsmaterial som kan användas i klassrummet.
Fem elvaåringar arbetar med retorikcoachen Elaine Eksvärd för att vässa sina retoriska kunskaper och framträdanden. Läs mer om serien Tungan rätt i mun
Besök Rätt att tala, vett att lyssna
16 skolor – en vinnare. Under våren 2012 möts elever från hela Sverige i UR:s stora retoriktävling. Tävlingarna sänds i Sveriges Radio P4. Vinnaren koras i Stockholm i juni 2012.
Lyssna på programmen på Retorikmatchen-sajten
ISS - IT i Skolan, nytt nätverk hos Dataföreningen
Dataföreningens Nätverket IT i Skolan - IIS ska verka för att öka användningen av IT i skolan.
Nätverket ska verka för att öka användningen av IT i skolan. Genom att samla alla berörda parter, belysa och tillgängliggöra den enorma pedagogiska potential IT kan bidra till i skolan kan det bli verklighet.
- Det är bristen på dialog och förståelse för behov kontra möjligheter som är den stora boven i dramat för den långsamma utvecklingen av IT i skolan. Det menar Niclas Nilsson, nätverksledare för nätverket. Mer information
IIS ska bland annat arbeta med:
•Pedagogiska och specialpedagogiska programvaror
•Lärande icke-pedagogiska program och tjänster
•Molntjänster
•Open Source och gratis programvaror
•Säker kommunikation och säkrade dokument
•IT som ämne i grundskolan
Uppstartsmötet hölls den 29 mars 2012 med drygt 30 deltagare i Dataföreningens lokaler i Stockholm.
Jag gick med på uppstartsmötet och i gruppen Nuläge som jag ledde diskuterade vi bl a följande:
Kort utdrag från mötet av diskussions punkter i gruppen – NULÄGE
Vi vill se en rättvis skola i hela landet
Ska det verkligen har betydelse vilken ort man bor på och vilken skolan man väljer för sina barn?
- Skillnader i kommuner med datorsatsning (antal datorer/elev)
Vissa kommuner satsar på IT för små barn, t ex Sollentua kommun iPad från föreskoleklass till alla elever, Sandvikens kommun m fl i andra kommuner finns bara ett fåtal datorer i varje skola. - Skillnader på tillgång till datorer även i samma skola
- Skillnader gällande kompetensutveckling för lärare i IT och lärverktyg i landet
- Alla elever har inte tillgång till lärverktyg i egen dator
- Anpassning för elever med läs- och skrivsvårigheter görs inte alltid i den uträckning det behövs i klassrummet.
Se senaste Skolinspektions granskningen om Dyslexi, http://www.skolinspektionen.se eller bloggen - Skolan måste bli bättre kravställare
Vid inköp av datorer, serviceavtal och programvaror
Gärna gemensamt basmål med IT i skolan för hela Sverige (anpassningar och specifika lösningar med tidigare program som lärare använt behöver också finnas med) - Strategi för IT & införande
Tydligt ledarskap vid införande av nya program, satsning på datorer i undervisningen och skolplattformar – alla ska använda i skolan men även lärare, elever och föräldrar - Strategier för inköp av läromedel
Rekommenderar att läromedel alltid köps in med ljudformat, Daisy o Mp3. - Strategi och införande för införande och användning av lärverktyg
Lärverktyg hjälper alla elever – t ex Talsyntes, kan laddas ner gratis, för lust till läxläsning med musik, lärverktyg, Gustavas ordbok, Stava Rex m fl program. Använd pedagogiska hemsidor och få texten uppläst med talsyntes på svenska eller engelska. - Lusten att lära måste finnas mer i skolan
Använd iPads, telefoner (iPhones m fl) och datorer mm för alternativa redovisningssätt (film, foto mm) samt söka information och egen forskning
Nyttja gratis klipp, filmer och hemsidor för inlärning t ex You tube, pedagogiska hemsidor, UR s hemsida, skolor och universitets egna hemsidor mm
Informera och ta lärdom av andra lärares erfarenheter som använder IT integrerat i undervisningen
pedagogiska forum är ett bra sätt att kvalitetsäkra material. - Visa upp och sprid de goda exemplen
Många kommuner har gjort lyckade satsningar inom IT och elever har fått använda datorer redan från förskoleklass, t ex Sandvikens Kommun, fler exempel finns runt om i landet. - Lyft fram eldsjälar också!
Låt eldsjälarna i kommuner, skolor, skoldatortek, föräldrar mm som kämpar runt om i landet få ett forum att synas på.
Belöna och lyft fram duktiga lärares insatser! - Ändra lärarutbildningen så att IT och lärverktyg finns med på schemat
Även viktigt att lärarana får lära sig och praktiskt arbeta med hur de kan anpassa undervisningen med hjälp av lärverktyg, t ex talsyntes. Det gagnas alla elever inte bara de med läs-och skrivsvårigheter.
- Involvera HSO och handikapporganisationer o föreningar
- Uppmaning till föräldrar– prata med de lokala skolpolitikerna om hur det ser ut i skolorna i din kommun.
- Bjud in beslutsfattare, rektorer och kommunalt ansvariga politiker till nätverket
Bli medlem i Dataföreningen
Nästa möte i IIS nätverket 2012-04-24 kl 17:30 - 20:30
En snabb uppföljning på uppstartsmötet för IIS - IT i Skolan för att komma igång med intressanta aktiviteter.
Ort: Stockholm
Sista anmälningsdag: 2012-04-20
Kostnad: Mötet är kostnadsfritt och det ingår smörgås och fika. Notera dock att om du anmäler dig, men uteblir utan att meddela Nätverksservice på telefon 08-587 434 40 eller via e-post till stockholm@dfs.se senast 12:00 mötesdagen, debiteras du 500 kr.
Mer information
Mäns och kvinnors hjärnor
Är vi olika?
Har fler män än kvinnor diagnostiserats för t ex dyslexi, autism, ADHD eller Tourette’s Syndrom?
Tänker vi och agerar vi olika?
Eller hanterar våra hjärnor information och känslor på samma sätt?
Använder män och kvinnor båda hjärnhalvorna i samma utsträckning?
Några artiklar som har publicerats i ämnet och en härligt filmsnutt som kan ge förklaringar på hur vi tänker och hur män respektive kvinnot tänker och reagerar.
Male brain vs. female brain I
Why do men try to figure out their relationships? Why do women talk to their cars?
What is a male brain?
What is a female brain?
Artikel i Psychology today
Male Brain vs. Female Brain II:
What Is an “Extreme Male Brain”? What Is an “Extreme Female Brain”?What are extreme male brain and extreme female brain?
Artikel i Psychology today
10 skillnader mellan mäns och kvinnors hjärnor
Har fler män än kvinnor diagnostiserats för t ex dyslexi, autism, ADHD eller Tourette’s Syndrom?
Artikel från Master of Healthcare
En humoristisk förklaring
A humorous explanation of how male and female brains are different by Mark Gungor.
The entire DVD can be ordered from www.laughyourway.com.
Kalender 2012 - föreläsningar, kongresser mm
OKTOBER
_______
18/10 Föreläsning i Täby - Kreativ inlärning till barn
Årligen anordnar Rädda Barnens lokalförening i TÄBY en Barndag med specifikt tema. I år 2012 är temat "kreativ inlärning till barn i åldern 0-18 år".
Målgruppen är lärare och pedagoger i Täby samt kommuner omkring. Varje gång deltar 100-130 personer. Dag och plats i år är torsdag 18/10 på biografen Camera i Täby Centrum kl 09.00-16.00.
Tid: Torsdag den 18 oktober
Kl. 09.00-16.00
Lokal: Biografen Camera i Täby centrum
Anmälan sker via betalning, 350 kr/person till Rädda Barnens BG 211-0211 (Rädda Barnens lokalförening i Täby) där namn på deltagare samt företag med mailadress till deltagare anges. Skicka även anmälningsmail till taby.lf@rb.se med samma information som vid betalningen.
SEPTEMBER
___________
Välkommen till Svenska Dyslexiföreningen och SPSMs utbildningsdag
"Matematiksvårigheter och möjligheter"
Tid: 25 september, Plats: ABF-huset i Stockholm, kl. 09.00 - 16.00
Huvudföreläsare är professor Brian Butterworth
Program och anmälan
kansliet@dyslexiforeningen.se
08-43746239
Svenska Dyslexiföreningen
Anmälan senast 28 augusti
APRIL
_____
20-21 april Svenska Dyslexiföreningens utbildningskonferens, Aula Magna, Stockholms Universitet, Stockholm
Läsinlärning och koncentration från teori till praktisk pedagogik
Mer information: Svenska Dyslexiföreningen
Tidningen är mycket läsvärd!
Svenska Dyslexiföreningen tar även fram SVERIGES FACKTIDSKRIFT om dyslexi och dyslexipedagogik! Gå med som medlem så får du tidningen 4 gånger/år utan kostnad. Du kan även beställa prenumeration utan att vara medlem eller bara beställa ett prov exemplar. Mer info
21-22 april 2012 Årsmöte 2012 Föräldraföreningen för Dyslektiska Barn, FDB, kallar till årsmöte 2012
Anmälan om deltagande görs till kansliet där årsmötetshandlingar kommer att finnas tillgängliga.
Plats: Stockholm
Motioner
Motioner ska vara kansliet tillhanda före januari månads utgång.
Styrelsen välkomnar nya krafter!
Vill du lämna förslag på nya styrelsemedlemmar eller är du själv intresserad av att delta i styrelsearbetet?
Mer information Kontakta kansliet!
24 april Föräldrarföreningen Talknuten årsmöte kl 18 00
Föreläsare: Bertil Östberg, statssekreterare hos utbildningsminister Jan Björklund. Kort inledning om skollagen och stöd till elever med funktionsnedsättning. Frågor och diskussion.
Lokal: Afasiförbundets lokaler, Kampementsgatan 14, Stockholm
Anmälan: Senast 18 april till talknuten@afasi.se
Mer information: Talknuten
JUNI
____
7-10 juni Föräldrarföreningen Talknuten inbjuder till kollo
för barn/ungdomar med språkstörning i åldern 12-19 år, i Östergötland, Stiftsgården Vårdnäs
Anmälan: Senast 4 maj
Mer information och frågor: talknuten@afasi.se eller ring Lisa Gunnarsdotter 08-545 663 64
AUGUSTI
________
Välkommen till Svenska Dyslexiföreningen och SPSMs utbildningsdag
"Matematiksvårigheter och möjligheter"
Tid: 25 september, Plats: ABF-huset i Stockholm, kl. 09.00 - 16.00
Huvudföreläsare är professor Brian Butterworth
Program och anmälan
kansliet@dyslexiforeningen.se
08-43746239
Anmälan senast 28 augusti
OKTOBER
_______
24-27 oktober 63rd Annual IDA Conference, Baltimore
Mer information: 63rd Annual IDA Conference
Fortbildningskurser inom Dyslexi
FDB - Föräldraföreningen för Dyslektiska Barn
Föräldrarutbildningar fortsätter i vår i Stockholm
Under hösten har FDB Stockholm, Dyslexiförbundet FMLS och ABF Stockholm samarbetat kring öppna föreläsningar för föräldrar och skolpersonal. Mellan föreläsningarna har föräldrar samlats för diskussionsträffar. Våren 2012 fortsätter satsningen.
Intresserad?
Är du intresserad att delta eller få mer information?
Mejla Agneta Wollert Stalder, ordförande i FDB Stockholm.fdb.stockholm@gmail.com
Sundsgården arrangerar ett flertal kurser bl a
Dyslexi, kärnämnen och lärverktyg, Pedagogisk utredning, steg 1 och steg 2. Hela kursutbudet
Umeå Universitet ordnar sommarkursen, distansundervisning mm